Czy woda może być kwaśna?
CZY WODA MOŻE BYĆ KWAŚNA? Wprowadzenie w zagadnienie kwasowości i/lub zasadowości roztworów
Prowadząca: dr Małgorzata Kucharska
Czas: 45 min (istnieje możliwość wydłużenia zajęć do 75 min i oznaczenia oby parametrów, tzn. zarówno kwasowości, jak i zasadowości roztworu)
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z metodą oznaczania kwasowości i/lub zasadowości wody – jako jednego z podstawowych parametrów w analizie jakości wody. Uczniowie będą mieli okazję samodzielnie oznaczyć w badanej próbce wody kwasowość lub zasadowość (lub oba wskaźniki w wariancie 75 min).
Na zajęciach laboratoryjnych uczniowie nauczą się:
- Czym jest kwasowość i zasadowość wody i co ją powoduje.
- Jak oznacza się w laboratorium oba te parametry.
- Zapoznają się z podstawowym szkłem laboratoryjnym (zlewka, kolba stożkowa, pipeta szklana, biureta)
- Zapoznają się z metodą miareczkowania i wykonają samodzielnie takie miareczkowanie wobec wskaźników alkacymetrycznych.
- Wykonywać obliczenia chemiczne w oparciu o uzyskane wyniki.