Chrom – Piękny i Bestia?
Prowadząca: dr Małgorzata Kucharska
Czas: 1h zajęć laboratoryjnych – wersja podstawowa lub 3 h zajęć laboratoryjnych – wersja rozszerzona.
Obie wersje mogą zostać uzupełnione o wykład (45 min)
Celem zajęć teoretycznych i praktycznych jest zapoznanie uczniów z techniką instrumentalną – spektrofotometrią (kolorymetrią).Uczniowie będą mieli okazję samodzielnie oznaczyć ilościowo zawartość Cr(VI) w badanej próbce wody otrzymanej do analizy.
Na wykładzie uczniowie dowiedzą się:
- Czym jest i do czego służy spektrofotometria?
- Co można zbadać metodą UV-VIS?
- Jak brzmi prawo Lamberta-Beera?
Na zajęciach laboratoryjnych uczniowie nauczą się:
- Jak przygotowywać roztwory wzorcowe o różnej zawartości Cr(VI).
- Jak wywołać reakcję barwną za pomocą difenylokarbazydu.
- Dokonać pomiaru absorbancji roztworów wzorcowych i absorbancji roztworu badanej próbki.
- Wykreślać krzywą wzorcową i na jej podstawie określać zawartość Cr(VI) w badanej próbce wody.
- Formułować wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.