Chrom – Piękny i Bestia?
Prowadząca: dr Małgorzata Kucharska i mgr Monika Wiśniewska-Wawryniuk
Czas: 4h (wykład 1h + laboratorium 3h)
Celem zajęć teoretycznych i praktycznych jest zapoznanie uczniów z techniką instrumentalną – spektrofotometrią (kolorymetrią).Uczniowie będą mieli okazję samodzielnie oznaczyć ilościowo zawartość Cr(VI) w badanej próbce wody otrzymanej do analizy.
Na wykładzie uczniowie dowiedzą się:
- Czym jest i do czego służy spektrofotometria?
- Co można zbadać metodą UV-VIS?
- Jak brzmi prawo Lamberta-Beera?
Na zajęciach laboratoryjnych uczniowie nauczą się:
- Jak przygotowywać roztwory wzorcowe o różnej zawartości Cr(VI).
- Jak wywołać reakcję barwną za pomocą 1,5-difenylokarbazydu.
- Dokonać pomiaru absorbancji roztworów wzorcowych i absorbancji roztworu badanej próbki.
- Wykreślać krzywą wzorcową i na jej podstawie określać zawartość Cr(VI) w badanej próbce wody.
- Formułować wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.